Het gebed

De heilige maand Ramadan is een maand waarin men te gast is bij Allah (swt). In deze heilige maand tellen al onze daden velen malen meer mee dan in ieder ander maand. Ook het gebed, het pilaar van het geloof, staat weer centraal in deze maand. De heilige maand Ramadan is er niet alleen om jezelf te verhongeren, maar om jezelf te reinigen en dichter tot Allah (swt) te komen. Discipline in het gebed is de 1e stap die wij horen te zetten.

Imam Mohammad al Baqir (as) zei:

‘’In de maand van Ramadan verricht je het gebed en verbreek je vervolgens het vasten, behalve als je met mensen bent die wachten op het verbreken van hun vasten. Als je in hun gezelschap bent, handel niet in strijd met hen en verbreek je vasten met hen en verricht daarna het gebed’’.

De overleveraar vroeg: ‘’Waarom is dat?’’. De Imam (as) antwoordde: ‘’ Omdat twee verplichte handelingen aan u zijn voorgelegd, verbreken van het vasten en het gebed, waarvan het gebed waardiger is’’. Daarna zei Imam al Baqir (as):’’ Bidden terwijl je nog aan het vasten bent is meer geliefd voor mij’’.

Bron : Tahdheeb al-Ahkaam, Volume 4, pagina 185

Over Badie Bayat

Actief Lid Stichting Iman
Dit bericht is geplaatst in Maand Ramadan. Bookmark de permalink.